گیل آمارد، محور آستانهاشرفیه به بندرکیاشهر خیابان ۱۷ کیلومتری است که قبل از چهار بانده شدن جاده هیچگاه سرعتگیر نداشته تا اینکه در سال ۹۲ در سه منطقه از روستای تمچال اولین سرعتکاهها زده شد و بعد به صورت قارچ گونه به تعداد آنها اضافه شد. تعداد این سرعتکاهها تا تیر ماه امسال در مسیر رفت به آستانهاشرفیه، ۲۱ سرعت گیر رسیده بود که در این مسیر به طور میانگین هر ۸۰۰ متر یک سرعتگیر وجود داشت.
استاندار گیلان در جلسه شورای برنامهریزی استان در مورخ ۳۱تیر ۱۴۰۲ با انتقاد از احداث پیاپی سرعتگیرهای متعدد و غیر کارشناسی در این استان، بیان کرد: تا پایان مرداد ماه ۳۰ درصد از سرعتکاههای استان گیلان جمع آوری شود.
پس از دستور استاندار، فرماندار شهرستان آستانهاشرفیه در تاریخ ۷ شهریور ۱۴۰۲ از حذف ۳۰ درصد از سرعتکاههای غیراستاندارد این شهرستان تا ۱۰ روز آینده در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما خبر داد.
وی گفت: در سطح شهرستان آستانهاشرفیه ۱۶۴ سرعتکاه وجود دارد که طبق بررسیهایی انجام شده باید حدود ۳۱ سرعتکاه در سطح شهرستان استاندارد سازی و یا کاسته شود.
این در حالی است که تعداد ۳۱ سرعتکاه از ۱۶۴عدد، حدود ۱۸ درصد از سرعتکاههای شهرستان را تشکیل میدهد که صرفاً همه موارد گفته شده جمعآوری نه، بلکه تعدادی از آنها استاندارد سازی میشود.
ولی در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۲در جلسه شورای ترافیک که در پرتال فرمانداری هم بارگزاری شده، سرعتکاههای جدید با عنوان مناطق خطر آفرین نام برده شده و تصویب گردید. دریکی از مناطقی که تحت عنوان مناطق خطرزا نام برده شده خیابان آدینه است که به تازگی روکش آسفالت شده است. شاید روکش آسفالت جدید عاملی بر خطر آفرین شدنش باشد؟؟
طی چند روز اخیر مشاهده شده در محور آستانه به بندرکیاشهر (لاکوژده) مکانی که سرعتکاه جمعآورری شده بود مجدداً سرعت کاه جدید گذاشته شده حال سوال اینجاست که اگر مجوز داشته چرا جمعآوری شده و اگر مجوز نداشته چرا دوباره نصب شده آنچه مسلم است چه با مجوز و چه بی مجوز این اقدام قطعاً تضییع حقوق بیتالمال می باشد.
در جلسه آذر ماه که اصحاب رسانه با شهردار آستانه اشرفیه داشتند او نیز ضمن گلایه از سرعتگیر های مصوب شده گفت: یک راننده بی احتیاطی کرده و تصادف رخ داده و راهور می گوید باید سرعتگیر زده شود راهکار راهور برای جلوگیری از تصادفات فقط سرعتگیر است.
عموماً خروجی جلسات شورای ترافیک همراه است و با تصویب چند سرعتکاه جدید، که اگر این شرایط ادامه داشته باشد این احتمال وجود دارد دوباره تعداد سرعتکاه های افزایش یابد و این در تضاد با دستور استاندار گیلان است به نگاهی ساده به مسیر آستانه به بندرکیاشهر بعد از جاگذاری جدا کننده ها عملاً بسیاری از از این سرعتکاه ها باید جمع آوری می شد امیدواریم استاندار گیلان که دستور کاهش سرعتکاه داده و موجب استقبال مردم قرار گرفته بود نظارت بیشتری بر اجرای دستورات خود داشته باشد./.
نویسنده: محمد دلاور